Wie wij zijn
Inspireren, en...
Contextuele begeleiding
Interim management
+31 6 25 11 44 76
tijmen@creedu.nl
Wat is het doel?
Een belangrijke vraag in het onderwijs. Leerdoelen, lesdoelen, persoonlijke leerdoelen, doelgericht onderwijs… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Alles in het onderwijs heeft een doel. Maar de vraag is, is het doel helder genoeg? Zonder duidelijk doel loop je maar wat rond en ontbreekt de richting. Mensen die me kennen weten dat ik al jaren in Zwitserland kom. En ja, daar kom ik heel erg graag. Om te wandelen in de bergen. Om de toppen te beklimmen.
Onderweg heb je verschillende soorten gidsen. Soms een steen die beschilderd is, soms een paal met een duidelijke richting en de tijd die je er over gaat doen. Soms kijk je even terug en bewonder je het eind dat al afgelegd is. Soms kijk je naar de top. Maar dat is vaak nog ver weg. Stap voor stap kom je echter dichterbij.
In het onderwijs werkt het ook zo. De top. Die is soms ver, maar je komt er altijd dichterbij. En daarbij heb je gidsen nodig. Een leerkracht die je laat zien dat je op de goede weg bent. Een leerkracht die je verteld hoe ver je al gekomen bent, door samen even terug te kijken. Een leerkracht die je vertellen kan hoe ver je nog moet. Door stapje voor stapje met je mee te lopen.
De laatste keer beklom ik een berg. Nou ja, een bergje. Met ruim 2100 meter is het nu ook nog weer niet zo hoog. Maar ik had mijn zoon mee. Hij is 4 jaar en liep mee. Speurend naar de stenen. Soms op handen en voeten. “Ik ben knap he” verzekerd hij me, als hij op handen en voeten naar boven gaat. “Enorm” zeg ik “moet je kijken hoever we al zijn”. Samen kijken we om, we genieten en lopen verder. Tot we boven kwamen. “Wow, dat was echt ver” roept hij over de bergen. “Maar ik heb het gedaan” En zo is het.
Zullen we in het onderwijs weer eens samen met de leerlingen een stapje verder lopen? Het is namelijk onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. Niet alleen van de leerling en ook niet alleen van de leerkracht. Samen kom je verder! Samen geniet je ook harder.